Er Innovation nøglen til entreprenørens succes?

Kodak blev etableret i ca. 1880 og i årene frem voksede virksomheden til en Kolos indenfor kamera. Denne vækst skete netop takket være deres evne til løbende innovation og en enestående marketingsmaskine. 

På et tidspunkt var omsætningen (ca. omkring 1996) USD 16 milliarder. I 1978 opnåede Kodak en markedsandel på mellem 85 og 90% i USA.

Vi kender historien; Kodak glemte, overså, eller blev overrumplet af deres EGEN innovation. I et forsøg på at beskytte deres eksisterende forretningsmodel overså de en hvor hurtigt en anden forretningsmodel (endog opfundet af Kodak selv) kunne overtage hele deres arena.

Nu er Kodak forvandlet til en skygge af sig selv.

Samtidig er det blevet vores alle sammens yndlings historie - og “A Kodak Moment” er ikke længere et udtryk for en stemning på et billede, men derimod et moderne udtryk for et “do-or die øjeblik” i en virksomheds innovationstransformation.

Vi har skiftet vores strategiske fokus fra varige konkurrencefordele til forbigående konkurrencefordele. Vi har samtidig indset at med de foranderlige og nye teknologier, der hele tiden forandrer vores opfattelse af hvad der kan løses og hvordan, så er det konkurrenceprægede marked nu et konstant kapløb om at nå til den næste arena, hvor vi skal konkurrere på.

Det korte svar på åbningsspørgsmålet må være: ja, Innovation ér en af entreprenørens veje til succes. 

Henrik Lundum
Adm. direktør

 

 

Tilbage til oversigten

Kontakt os på tlf. 96 35 45 00
eller find os her:

HOVEDKONTOR
Vis på kort

Niels Jernes Vej 10
9220 Aalborg

Fører  også til
Niels Jernes Vej
12 og 14

NOVI 6
Vis på kort

Alfred Nobels Vej 21
9220 Aalborg

NOVI 8
Vis på kort

Alfred Nobels Vej 27
9220 Aalborg

Tilmeld dig NOVIs
nyhedsbrev:

Og følg os online: